Αρχιμ. Νεκτάριος Δρόσος

Διδάκτωρ Βυζαντινής Ιστορίας (ΑΠΘ)

ΑΜΥΓΔΑΛΗ – Ιερός Ναός Αγίων Θεοστεπτών Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης

Περιγραφή Ναού: Κεντρικός ενοριακός ναός, σήμερα αν και το χωριό φέρεται εις τα δίπτυχα ως ενορία του Αγίου Γεωργίου.

Πανηγύρεις: Την 21η Μαΐου, την Δευτέρα της Διακαινησίμου, την Κυριακή του Θωμά και την 23η Απριλίου.

ΙΕΡΑΙ ΜΟΝΑΙ:

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΙΜΙΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Περιγραφή Ναού: Είναι κτισμένο το 1600 και κατάγραφο τοιχογρα-φιών.

Πανηγύρεις: Την 29η  Αυγούστου.

Ναοί ανήκοντες εις την Ενορία:

1. ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ (στη θέση «Λιβαδάκι») – [Κουκουράβα; 18ος ]

Περιγραφή Ναού: Μονόχωρος ξυλόστεγος δρομικός ναός, τοιχογραφη-μένος.
Πανηγύρεις: Την 23η  Απριλίου

2. ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ   (Κουκουράβα)

Περιγραφή Ναού:  Ναός του 1763. Πιθανότατα είναι ο τελευταίος ναός τον οποίο αγιογράφησε ο Αγιώτης αγιογράφος Θεόδωρος Ιερέας. Το πρόγραμμα, τα χαρακτηριστικά του ύψους του, ο γραφικός του χαρακτήρας και τα χρώματα οδηγούν σ’ αυτόν. Μόνο που εδώ στον Άγιο Αθανάσιο ελευθερώνεται λόγω της ύπαρξης χώρου και δίνει μέγεθος στις παραστάσεις του οι οποίες καλύπτουν ολόκληρο το εσωτερικό του ναού και στην κλειστή στοά στη νότια πλευρά του ναού.

Πανηγύρεις: Την 2α  Μαΐου.

3.-  ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ (Κουκουράβα)

Κοίμησις ή Ζωοδόχος;   (ΖΣΜΗ = 7248) τοιχογραφίες Θεοδώρου Ιερέως Αγιώτου και ξυλόγλυπτο τέμπλο στο μονόχωρο ναΐσκο του οροπεδίου της Κουκουράβας
1740 μ.Χ.

Πανηγύρεις: Την Παρασκευή της Διακαινησίμου.

4.-  ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Περιγραφή Ναού: Ναός του 18ου αι. με κωδωνοστάσιο του 1811.
Πανηγύρεις: Την 26η  Οκτωβρίου.

5.- ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ   (Κουκουράβα – Παλαιό χωριό) τιμώμενος επί Τουρκοκρατίας στον Άγιο Χαράλαμπο.

Περιγραφή Ναού: Τρίκλιτος ναός του 1747 με εξωτερικό κωδωνοστά-σιο λίθινο του 1811.
Πανηγύρεις: Την 23η Απριλίου (ή την Κυριακή του Θωμά).

6.- ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΖΩΟΔΟΧΟΥ ΠΗΓΗΣ  (Σιβίλη)

Περιγραφή Ναού:  Ο Νικ. Γιαννόπουλος το 1930 ανέσκαψε το ναό και τον χρονολόγησε στον 9ο αιώνα μ.Χ.  Πρόκειται για ένα ναό μικρό με νάρθηκα κτισμένο με συλλεκτές πέτρες αλλά και αρχιτεκτονικά μέλη παλιού λουτρού. Στο εσωτερικό του σώζεται ημικατεστραμένη σαρκοφάγος της υστεροβυ-ζαντινής περιόδου. Τελευταία έγινε καθαρισμός του χώρου από την αρχαιολογική υπηρεσία αλλά αυτό δεν φθάνει. Ήδη έχει επικρατήσει η προηγούμενη κατάσταση (χορτάρια, βάτοι και αγκάθια). Τελευταία υψώθηκε μέσα στο χώρο του μνημείου ένα σύγχρονο προσκυνητάρι. Καλή η πρόθεση του ευσεβούς Κουκουραβίτη αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι σωστό να γίνεται γιατί αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του μνημείου. Άλλωστε υπάρχει τόσος χώρος πλάι για να κτιστεί ένα σύγχρονο εικονοστάσι. Σε απόσταση 30 μ. βόρεια, υπάρχει εξωκκλήσι που δεν επηρεάζει καθόλου το παλαιό μνημείο.

Το ότι ο προϊστορικός οικισμός και τα ερείπια του βυζαντινού ναού βρίσκονται στον ίδιο χώρο, ευνοεί μια ενιαία αντιμετώπιση του προβλήματος της διάσωσης και του προϊστορικού οικισμού και της ανάδειξης όσο είναι δυνατόν του βυζαντινού μνημείου. Είναι τόσο μικρή η απόσταση από τον οικισμό της Αμυγδαλής, ώστε η κάθε προσπάθεια που θα αποβλέπει στην προβολή των δύο ιστορικών χώρων θα λειτουργεί προς όφελος του χωριού.

Πανηγύρεις: Παρασκευή της Διακαινισίμου.

7.- ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟ ΓΕΝΝΕΣΙΟΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Περιγραφή Ναού: Νεόκτιστος έναντι του παλαιού της «Παναγίας», δηλαδή Ζωοδόχου Σιβίλη.
Πανηγύρεις: Την 8η  Σεπτεμβρίου.

8.- ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΦΑΝΟΥΡΙΟΥ

Περιγραφή Ναού: Σύγχρονος ναός, στη βόρεια πλευρά του χωριού.
Πανηγύρεις: Την 27η  Αυγούστου.

9.- ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ;

Περιγραφή Ναού:  Ναΐσκος του 9ου αι., βορειοδυτικά του χωριού στη θέση «Καλύβια» Τσιντσιλάρ ρέμα. Η περιοχή βρίθει κεραμικών της Μυκη-ναϊκής και Αρχαϊκής εποχής και των μεσοβυζαντινών χρόνων. Η κατοίκηση στην Αρχαιότητα και τη Βυζαντινή εποχή είναι προφανής. Ένας μισοερειπω-μένος ναΐσκος ο οποίος δεν έχει μελετηθεί. Από το αποδιδόμενο στην περιοχή ναωνύμιο ίσως ήταν αφιερωμένος στον Άγιο Νικόλαο. Στον χώρο αυτό βρέθηκαν νομίσματα των μέσων του 11ου αι. Ο Ν. Γιαννόπουλος ανάγει τα υπάρχοντα πλησίον ερείπια στον 9ο – 10ο αι.

10.-  ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΙ ΓΑΒΡΙΗΛ

Περιγραφή Ναού:  Είναι και το Κοιμητήριο του χωριού.
Πανηγύρεις: Την 9η  Νοεμβρίου.

Περιεχόμενα

Κοινοποίηση

Προτεινόμενες Αναρτήσεις

ΔΕΣΙΑΝΗ

(Όπως διηγείτο ο Σακελαρίου Γεώργιος και Κων/νος Μυλωνάς κάτοικοι του χωριού τούτου 1952, 10 του θεριστή): – Πως γιόρταζαν οι κάτοικοι της Δέσιανης τον Δεκαπενταύγουστο επί Τουρκοκρατίας; + Αύγουστος Χρυσομήνας, καλομήνας ή απλοχέρης έτσι τον λέγουν παλιά το μήνα αυτόν οι ζευγάδες. Ο Θεός δώρισε όλα τα αγαθά για να

ΕΥΕΡΓΕΤΑΙ – ΛΟΓΙΟΙ

«ΑΓΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ» ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2015 ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΧ. ΗΡΑΚΛΕΙΔΗΣ Ο Δημήτριος Αχ. Ηρακλείδης ήταν γόνος μιας μεγάλης και παλιάς πλούσιας αγιώτικης οικογένειας εμπόρων και πολιτικών τοπικής εμβέλειας. Μας είναι γνωστή ήδη από τα πρώτα χρόνια του 19ου αι. από το αγιώτικο αρχείο της Ε.Β.Ε. Ο θείος του Δημήτριος Νικολάου Ηρακλείδης, κάτοχος μεγάλης

Ευχή διά τας μέλισσας.

Κύριε Ιησού Χριστέ ο δημιουργός του σύμπαντος κόσμου και επιβλέπων επί πάσαν κτίσην αλόγων ζώων, πτηνών, ιχθύων και ερπετών. Επίβλεψον Δέσποτα εξ Αγίου κατοικητήριόν Σου, επί το μελισσομάντρι τούτο και ευλόγησον αυτό. Διαφύλαξον από πάσης φαρμακείας και επαοιδίας, παντός κακού περιεργείας τε πονηράς και πανουργίας ανθρώπων. Δος Κύριε εις το